Sammen så veie vi flere tonn
med littegranj hjølp gjær en
littegranj månn
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl
(Hans Rotmo)
OVERSIKT OVER BYGDERUTER MED ANLØP I LUND KRETS
Forkortelser Navn
NDS (II) Namsos Dampskibsselskab (23. august 1879 – 1970), NDS og NADS sammenslått til A/S
Namsos Trafikkselskap (1970)
NADS Namdalens Aktie-Dampskibsselskap (13. september 1890 – 1964), endret til A/S
Namdalens Trafikkselskap i 1964
NTS (I) A/S Namdalens Trafikkselskap (1964 – 1970)
Bygde- og ferjeruter på Folla:
Bygderuta Kolvereid – Smines – Lund – Liabogen – Bogen – Oplø (inn Sildvikfjorden) – Galtnes (ut på nordsida av Opløfjorden) – Sørnmogrenda – Buøya – Kolvereid ble etablert i 1949 og betjent av Kåre Øren fra Kolvereid med ”Havbris”.
I 1963 overtok NADS konsesjonen for ruta, leide inn Kåre Øren med ”Havbris’ og ruta ble endret til
Kolvereid - Oplø– Kolvereid.
Samtidig (18. mars 1963) begynte Leif Storøy å kjøre i ruta Smines – Buøy – Hofles. «Havbris» og «Seglar» korresponderte på Buøya, slik at man kunne reise fra sørsida av Folla til Kolvereid.
Etter hvert kom også Øksninga og Strand med i denne ruta. Se rutetabellen fra 1965 nedenfor.
A/S Namdalens Trafikkselskap’s rutetabell fra 1965.
«Havbris»
«Havbris», ca. 1961, tilhørende Kåre Øren.
«Seglar»
Seglar nedenfor husene i Sminesvika. Seglar , bilde fra en avis.
Seglar ved tømmerlensa i Oterbekken. Seglar ved berget innenfor Sminesvika.
Seglar på slippen i Abelvær. Seglar ved tømmerlensa i Oterbekken.
Noen fakta om «Seglar»:
Bygd i Hardanger i 1937. Leif Storøy kjøpte den av Odd Storrøe i Trondheim den 6. mars 1963.
Bruttotonnasje: 24,5 tonn.
Motor: Brunvold 28 - 45 HK.
Kjente registreringsnumre: U1535 og V1341.
Kallesignal VHF: LLPE
I tidsskriftet «Bok og bibliotek» fra 1955 er det skrevet en artikkel som heter «Bokbåtene i virksomhet». Der går det fram av Seglar en periode ble brukt til bokbåt:
Her ligger «bokbåten» Seglar
innerst ved kai i Trondheim.
En notatbok som har tilhørt Leif Storøy viser bl.a. følgende (notatboka er utlånt av Terje Storøy):
Begynte å kjøre bygderuta 18. mars 1963. Betalingen var kr 160,- pr. tur for ruta Smines - Buøy - Hofles.
17. juli 1963 kjørte «Seglar» inn i ei laksnot ved et uhell. I oktober samme år fikk Leif Størøy utbetalt kr 1.050,- fra Forsikringsselskapet Norge for skade på båten. Noen dager senere betalte Leif ut kr 1.000,- til Trygve Lund for skade på laksnot.
Fra og med 1. juli 1964 er det notert ruta Smines - Buøy - Strand og betalingen er økt til kr 180,- pr. tur.
Fra og med 1. august 1964 er det notert ruta Smines - Lund - Buøy - Strand
Den 29., 30. og 31. desember 1964 er det kjørt ekstraturer for meieriet (melkkjøring).
Fra og med 2. januar 1965 er det notert ruta Smines - Buøy - Aunet - Storøy. Betalingen er fortsatt kr 180,.- pr. tur.
Et dokument viser at «Seglar» drev på land ved Øksninga 8. januar 1966. Båten ble prøvd dratt av grunn av «Farfar», men det lyktes ikke. «Seglar» ble fylt med vann, ble så lenset og kom seg av grunnen ved egen hjelp 9. januar 1966.
Et avisutklipp fra Adresseavisen lørdag 10. desember 1966 viser bl.a. at det hadde vært uvær først i desember. «Melkeruten Smines - Strand gikk ruten, men føreren, Leif Storøy, sa at han aldri hadde sett Folla så grov i østavind».
I juni 1967 skriver Adresseavisen følgende: «F.o.m. onsdag 14/6 i ca 3 uker vil bygderutene i Flatanger bli utført av M/K «Seglar». Da «Seglar» gjør noe mindre fart enn «Flatanger» vil avgangene fra Jøssund for å oppnå korrespondanse …»
I tillegg til bygderutekjøring, utførte også «Seglar» andre oppdrag, f.eks. kirkeskyss, presteskyss, lærerskyss, sykeskyss, tannlegeskyss, postføring, sleping, frakting, isbryting mm.
Leif Storøy kjørte også lakserute med «Seglar»; han kjørte laks til A/S Brandtzæg Canning i Abelvær og oppgjørslisten skrevet 18. august 1964 viser følgende:
2452/2500
Smålaks Mellomlaks Storlaks Ørret
20,8 kg a kr 10,- 108,7 kg a kr 14,- 283,0 kg a kr 20,- 2,4 kg a kr 5,-
9,0 kg a kr 9,- 65,6 kg a kr 12,- 97,8 kg a kr 18,- 3,1 kg a kr 6,-
3251/3300
69,7 kg a kr 10,- 109,4 kg a kr 14,- 261,9 a kr 20,- 3,7 kg a kr 7,-
115,3 kg a kr 8,- 30,6 kg a kr 13,- 279,2 kg a kr 19,- 117,6 kg a kr 6,-
3151/3200
267,6 a kr 8,- 165,8 a kr 13,- 372,8 a kr 19,- 22,0 kg a kr 7,-
269,8 a kr 7,50 18,4 kg a kr 6,-
3501/3550
223,0 kg a kr 8,- 111,1 a kr 13,- 157,4 kg a kr 19,- 24,3 kg a kr 6,-
2,6 kg a kr 7,-
4001/4022
51,8 kg a kr 8,- 35,4 kg a kr 13,- 21,2 kg a kr 19,- 3,5 kg a kr 7,-
0,8 kg a kr 6,-
Totalt
Smålaks Mellomlaks Storlaks Ørret
1027,2 kg 626,56 kg 1473,3 kg 198,4 kg
Riksvegsambandet Hofles – Geisnes ble etablert juli 1967 da fergeleiene begge steder ble ferdige. Fergen betjente også bygderuta Hofles – Øksninga – Smines – Lund som ble omgjort til fergeforbindelse ved etablering av fergeleiene i Haranes november 1968 og i Smines våren 1969.
Salvassruta
M/K Blink, 1940, Ivar Østtun, i rute på Salsvatnet ca. 1950 - 1968, «Salvassruta», Ivar Øsstun kjøpte båten av Ivar Kolaas, Namsos. Gikk på Salsvatnet mellom Salsnes og Straumen. Hadde flere anløpstider, bl.a. Inner-Fjærangen.
Sitat fra Erik Østtun fra facebook.com:«Ruta gikk 3 ganger i uka: mandag, onsdag og lørdag. En mandag i måneden (tror jeg) var det dobbeltur, slik at salbyggin kom seg til butikk, og dette sammenfalt med "doktordag" som oftest. En "normal" runde tok ca. 4,5 timer og omfattet anløpene Hende, Eia, Ledsåk og Strømmen. Men avvikende anløp forekom ofte, etter behov»
M/K Blink i Namsos. M/K Blink bakker ut fra kaia i Straumen.
Oppdatert 27.10.2024 Htg