Sammen så veie vi flere tonn
med littegranj hjølp gjær en
littegranj månn
D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl
(Hans Rotmo)
OVERSIKT FERGER MED ANLØP I LUND, HARANES ELLER SMINES
Forkortelser Navn
NDS (II) Namsos Dampskibsselskab (23. august 1879 – 1970), NDS og NADS sammenslått til A/S
Namsos Trafikkselskap (1970)
NTS (I) A/S Namdalens Trafikkselskap (1964 – 1970)
NTS (II) A/S Namsos Trafikkselskap (1. januar 1971 – 10.09.2008)
FNS FosenNamsos Sjø AS (fra 11.09.2008 – )
TTS Torghatten Trafikkselskap AS
M/S Motorskip
M/F Motorferge
PBE Personbilekvivalenter
ÅDT Årsdøgntrafikk
Riksvegsambandet Hofles – Geisnes ble etablert juli 1967 da fergeleiene begge steder ble ferdige. Fergen betjente også bygderuta Hofles – Øksninga – Smines – Lund som ble omgjort til fergeforbindelse ved etablering av fergeleiet i Haranes november 1968 og i Smines våren 1969. Fergeleiet i Smines ble nedlagt da bruene over Fjærangen ble åpnet for trafikk 16. mai 1979. Etter den tid sluttet Juvikingen å anløpe Lund og det ble satt opp ”mini-buss”-rute fra Lund til Salsnes (Hestvika) hvor den fortsatt anløp.
Da veg fra Buøya til Geisnes (Buøyvalen) ble ferdig i høsten 1983, ble fergeleiet på Buøya lagt ned. Bru til Øksninga i ca. 1987 medførte at den nye fergeruta ble Hofles – Geisnes – Haranes og dette holdt fram til nytt fergeleie på Lund ble åpnet 6. april 1990. Ruta ble da endret til Hofles – Geisnes – Lund. Etter hvert økte biltrafikken over Folla betraktelig og det førte til at fergen sluttet å gå i trekantsamband og Lund fikk egen rute; Hofles – Lund/Lund – Hofles (11 turer hver dag)
M/F Foldereid ved fergeleiet i Haraneset. Fergleiet i Haraneset, 1971.
M/F Geisnes ved fergeleiet i Smineset. Fergeleiet på Lund rundt 1994/95. Foto: Edvind Leirvik
Haranes fergleie tatt i bruk november 1968.
Smines fergleie tatt i bruk våren 1969, bygd av Håkon og Johannes Smines.
Lund fergeleie åpnet fredag 6. april 1990 kl 0900.
FERGER
Bilde, Navn, Byggeår, Verft, Eier, I rute på Folla, Merknad
M/F Follaferga II, 1891 som galeasen Elegance, ombygd til ferge 1950, Varaldsø i Hardangerfjorden, Ragnar Brækkan, Kolvereid, PBE ?, i rute ca. 1967, Reserveferge 1959-1969, innleid i overgangsperioden mellom bygderuter og ferger, solgt 1971 til Bokn rutelag, Rogaland og omdøpt til Boknferja.
M/F Flatanger, 1964, Lysøysund Mek. Verksted, Lysøysund, NDS (II), PBE 2, ikke i fast rute på Folla (reserve), Gikk som reserve i lenger perioder, solgt til Hitra 1989, omdøpt til Dolmsund.
M/F Jøa, 1966, Ulstein Mek. Verksted, Ulstein, NTS (I), PBE 10, Solgt til Bergen 1999, omdøpt til Røar 2001, omdøpt til Fjord-kos 2002, solgt flere ganger, bl.a. til Narvik i 2007 og omdøpt til Jøa, omdøpt til Gjøa 2010m, solgt til Trondheim 2015.
M/F Geisnes, 1967, Lysøysund Mek. Verksted, Lysøysund, NTS (I), PBE 14, i fast rute på Folla 1967-1987, Riksvegsambandet Hofles-Geisnes ble etablert i juli 1967 med den nybygde M/F Geisnes. Samme ferge dekket også bygderuten Hofles-Øksninga-Smines-Lund som ble omgjort til fergeforbindelse ved etablering av fergeleiet i Haranes november 1968 og i Smineset våren 1969. Omdøpt til Vikna (II) 1992.
M/F Foldereid, 1959, Ulstein Mek. Verksted, Ulstein, NTS (I), NTS (II), PBE 17, ikke i fast rute på Folla, Overtatt av NTS (I) i 1969, solgt til Åland og omdøpt til My i 1993, solgt på nytt til Stockholm og omdøpt til Queen i 1998, solgt til Sövde, Sverige i 2009.
M/F Lauvsnes, ex. Osafjord, 1959, A/S Stord Verft, Stord, NTS (II), PBE 12, ikke i fast rute på Folla (reserve), Overtatt 1976 fra HSD, gikk i fast rute Kjerstivika-Seierstad-Salsnes og fra 1980 Kjerstivika-Briksillan, solgt til Jørpeland 1982 og videre til Oslo 1986 og omdøpt til Showboat, solgt til Bergen 1994 og 2002.
M/F Lokkaren, 1960, Ulstein Mek. Verksted, Ulstein, NTS (II), PBE 10, ikke i fast rute på Folla (reserve), Overtatt 1977 av NTS fra Ivar Kolaas, Namsos, solgt 1994 til Bergen, solgt videre til Skottland om omdøpt til Nitrix.
M/F Haranes, ex. Skarnsund (I), 1969, A/S Storviks Mek. Verksted, Kristiansand, NTS (II), FNS, PBE 15, i rute 1987-1990, Overtatt fra Innherredsferja A/S 1986, ombygd og omdøpt til Haranes samme år, reserveferge fra 1990. Fikk æren av å åpne det nye fergeleiet på Lund med første anløp fredag 6. april 1990 kl 0900.
M/F Olav Duun (I), ex. Valestrandferja, ex. Hamre, ex. Mosvik, 1969, Skaalurens Skibsbyggeri, Rosendal, NTS (II), PBE 23, i rute 1988-1992, Overtatt fra Innherredsferja A/S i 1988, omdøpt til Olav Duun 1989, omdøpt til Olav Duun I i 1999, solgt til Fosen-Linjen AS i 1999 og omdøpt til Nidaros.
M/F Geisnes ved Lund fergeleie. Foto: Oddvar Lund
M/F Geisnes (II), ex. Skarnsund (II), 1988, Trønderverftet A/S, Hommelvik, NTS (II), PBE 30, i rute på Folla 1992-1999, Overtatt fra Innherredsferja A/S 1992 og omdøpt til Geisnes samme år.
M/F Herlaug, ex. Glutra, 1956, Glommens Mek. Verksted, Fredrikstad, NTS (II), PBE 24, Reserveferge 1994-2003, Overtatt fra MRF 1993 og omdøpt til Herlaug, solgt til Fosen-Linjen AS i 2003 og omdøpt til Nidaros II.
M/F Osa, ex. Meløyfergen, 1967, Kaarbøs & Mek, Verksted A/S, Harstad, OVDS, PBE 16, Reserveferge 199x, Omdøpt til Osa i 1977, Innleid fra Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS).
M/F Lindås, 1967, Løland Motorverksted, Leirvik i Sogn, BNR, PBE 13, Reserveferge 1998-1999, Innleid fra Bergen-Norhordaland Rutelag /BNR).
M/F Oster, 1971, Vaagland Båtbyggeri A/S, Vågland, BNR, PBE 25, Reserveferge 1999, Innleid fra Bergen-Norhordaland Rutelag /BNR).
M/F Herlaug, ex. Ulvik, 1973, Mjellem & Karlsen Verft, Bergen, NTS (II), PBE 50, Reserveferge fra 2003, Overtatt fra HSD Sjø AS (Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap) 2003 og omdøpt til Herlaug. Gikk en lengre periode fra oktober 2010 til midsti april 2011 i fast rute for M/F Olav Duun.
M/F Olav Duun (II), 1999, Harstadverkstedene AS, Harstad, NTS (II), FNS, PBE 60, i rute 1999-d.d., Hadde et lengre verkstedopphold, fra midten av oktober 2006 til begynnelsen av februar 2007. Oktober 2010: Skulle gå for egen maskin til Stettin i Polen for ombygging; nye motorer og drivverk. Måtte slepes fra Trondheim til Polen. Kom tilbake i mars 2011, men det viste seg at motorene var for svake og ferga kunne ikke settes inn i trafikk igjen med det samme. Etter en del forbedringer ble ferga satt inn i trafikk igjen i slutten av juni 2012. Ute av drift igjen en uke i desember 2012, senere har den flere ganger vært ute av drift ved verkstedopphold og dårlig vær. I uke 24 2017 gikk M/F Olav Duun ekstraturer på strekningen Hofles-Lund p.g.a. arbeider på Rv17. Våren 2020 var det en stund reduksjon i antall avganger på ruten p.g.a. koronaepidemien.
M/F Ytterøy, 1981, Trønderverftet A/S,Hommelvik, FNS, PBE 30, Reserveferge 2006, Eid av Innherredsferja AS, Levanger til 2005, så over til Fosen Trafikklag, Trondheim og videre til FosenNamsos Sjø AS i 2008, solgt til Sierra Leone i mars 2012 og overført til Ukraina i juni 2012 og skiftet navn til Admiral Lazarev.
M/F Ramtind, 1979, A/S Maritime Sveiseindustri, Gjerdsvika, TTS, PBE 32, Reserveferge mars 2011, Innleid som reserveferge p.g.a. motorstopp på M/F Herlaug 24. og 25. mars 2011 og 28. og 29. mars p.g.a. vedlikehold på redningsflåtene på M/F Herlaug. Gikk bare noen få turer da den ikke passet til fergeleiene.
M/F Strand, 1982, Sterkoder Mek. Verksted AS, Tide Sjø AS, Bergen, PBE 64, Reserveferge våren og sommeren 2011, Innleid som reserveferge fra midten av april 2011 for M/F Olav Duun. Gikk 5 timer fredag 15. april før gearet havarerte. Etter reparasjonen gikk ferga til 15. august 2011.
M/F Leka, 2001, Cammell Laird, Newcastle, England, TTS, PBE 38, Reserveferge, i rute i underkant av tre uker sammenhengende i september 2011, Innleid som reserveferge fra fredag 16. september 2011 til og med tirsdag 4. oktober 2011. M/F Herlaug overtok da ruta (gikk 3,5 dager før turboen svikta).
M/F Røsund, 1977, Ulstein-Hatlø A/S, Ulsteinvik, Torghatten Nord AS, Tromsø, PBE 52, Ble satt inn i rute for M/F Olav Duun fra 9. oktober 2011 (første tur til Lund kl 1400), da hadde vi vært uten samband i ett døgn. Ble også satt inn for M/F Olav Duun, som var på høstvedlikehold, i perioden 11. - 23. september 2016. Bygget som M/F Tau i 1977 og solgt til Narvik i 1982 og omdøpt til M/F Røsund. Solgt til Torghatten Nord AS i 2009.
M/F Vågan, ex. Åfjord, 2000, Trondheim Verft A/S, Trondheim, Torghatten Nord AS, Tromsø, PBE 35, Reserveferge på Folla, ankom 08.03.2017 (selvsyn). I rute 12.03 - 17.03.2017. Innkjøpt 20.02.2017 fra Fjord 1 AS. Skiftet navn fra M/F Åfjord til M/F Vågan 01.03.2017.
M/F Fosen, 1989, Fosen Mek. Verksteder A/S, Rissa, FNS, PBE 105, Tilleggsferge på strekningen Lund-Hofles (for stor for Geisnes) i uke 22, da Follabrua var stengt for reparasjon. Gikk som tilleggsferge til M/F Olav Duun fra kl 1225 mandag 25. mai til og med kl 1600 fredag 29. mai 2020.
M/F Torgtind, 1999, Szczecińską Stocznia Remontowa Gryfia S.A., Szczecin, Polen, TTS, PBE 50, Reserve for M/F Lysingen da Olav Duun (II) var på verksted i april 2021.
M/F Kjella, ex. Godfjord,1987, Hjørungavåg Verksted AS, TTS, PBE 25, reserveferge liggende ved Kolvereid. Har blitt brukt flere ganger på fergesambandet Hofles - Geisen - Lund.
M/F Lysingen, 1992, Trønderverftet AS, TTS, PBE 50, reserveferje for Olav Duun (II), bl.a. fra 2. april 2021, Lysingen måtte dessuten avløses av M/F Torgtind fra 15. april 2021. I 2023 og 2024 måtte den avløse Olav Duun minst 7 ganger p.g.a. tekniske problemer.
Eksempel på rutetabeller for fergesambandet Hofles - Geisnes - Lund
1987
Fergeruter fra og med 16.03.1987
1996
Fergeruter fra 1996. Vi ser den første kiosken på Lund fergeleie til venstre (bak bussen) på framsiden av ruteheftet.
Fergestatistikk
År PBE ÅDT
1989 ca 83.000 228
2007 ca. 104.000 285
2012 ca. 156.00 428
2019 ca. 176.000 482
2023 ca. 197.200 540
Lund fergeleie juli 2023, M/F Olav Duun legger til kai. Den nyrenoverte Lundstua i bakkant til venstre.
Foto: Steinar Johansen
Oppdatert 27.10.2024 Htg